Onbekende derden hebben zich toegang verschaft tot onze computersystemen. Op deze pagina vindt u meer informatie over de situatie.
Vraag | Dienstverlening |
---|---|
Afspraak maken | Een afspraak maken is op dit moment alleen mogelijk voor rijbewijzen, paspoorten, identiteitskaarten die binnen nu en 4 weken verlopen en voor uittreksels. Dit kan telefonisch: 0547-858585. Wij verzoeken u te wachten met het maken van een afspraak voor overige zaken. |
Melding openbare ruimte doen | Via dit formulier kunt u een melding openbare ruimte doen. |
Afvalcontainer aanvragen of omwisselen | Het omwisselen van containers is i.v.m. corona on hold gezet. In enkele gevallen kan dit nog wel. Op deze pagina leest u meer over de mogelijkheden om een afvalcontainer aan te vragen of om te wisselen of bel met ons via: 0547 85 85 85 |
Rijbewijs aanvragen/verlengen/ophalen | Rijbewijzen die binnen nu en 4 weken verlopen kunnen aangevraagd en opgehaald worden. Klik hier voor het nieuwsbericht over het aanvragen van rijbewijzen. |
Paspoort aanvragen/verlengen/ophalen | Paspoorten die binnen nu en 4 weken verlopen kunnen aangevraagd en opgehaald worden. Klik hier voor het nieuwsbericht over het aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten. |
Identiteitskaart aanvragen/verlengen/ophalen | Identiteitskaarten die binnen nu en 4 weken verlopen kunnen aangevraagd en opgehaald worden. Klik hier voor het nieuwsbericht over het aanvragen van paspoorten en identiteitskaarten. |
Uittreksel basisregistratie personen aanvragen | Uittreksels uit de basisregistratie personen die haast hebben kunnen aangevraagd worden. Klik hier voor het nieuwsbericht over het aanvragen van uittreksels met haast. |
Verhuizing doorgeven | Dit kan digitaal via: www.hofvantwente.nl/verhuizing of persoonlijk op het gemeentehuis. U vult dan een formulier in. U hoeft hiervoor geen afspraak te maken. |
Trouwen of geregistreerd partnerschap | De geplande huwelijken of geregistreerde partnerschappen kunnen gewoon doorgaan. Nieuwe aanvragen kunnen telefonisch worden doorgeven via 0547 858 85 85. |
Verklaring omtrent het gedrag (VOG) | Een VOG kan weer aangevraagd worden, op deze pagina lees je meer informatie over de verklaring omtrent het gedrag. |
Wmo aanvragen (huishoudelijke ondersteuning) | Via dit formulier kunt u een Wmo aanvraag doen. Dit kan ook telefonisch via 0547 85 85 85. |
Uitkeringen | De uitkeringen worden op de reguliere datum uitbetaald. Het gaat daarbij om een voorschot. We houden hiervoor de gegevens aan van november. Wilt u meer informatie over uitkering of bijstand of heeft u vragen hierover? Kijk dan op de webpagina: www.hofvantwente.nl/uitkering of neem tussen 9.00 en 13.00 uur telefonisch contact op met het team Werk en inkomen via 0547 85 85 85. |
Milieupas aanvragen | Milieupassen kunnen digitaal aangevraagd worden via: www.hofvantwente.nl/milieupas |
Mailen met de gemeente | Onze medewerkers zijn weer bereikbaar via hun vertrouwde e-mailadres. Ook de e-mailadressen efacturen@hofvantwente.nl en info@hofvantwente.nl zijn weer bereikbaar. Andere e-mailadressen gericht aan groepen (zoals communicatie@hofvantwente.nl) werken in de meeste gevallen nog niet. Afdelingen die dit al wel weer kunnen, hebben hierover zelf gecommuniceerd. |
Aanvragen zorg/jeugd/wmo | Aanvragen die vanaf 1 december ingediend zijn, hebben ons niet bereikt. Bel met de afdeling zorg via: 0547-858585 om af te stemmen of aanvragen opnieuw ingediend moeten worden. |
Facturen insturen | Facturen die na 27 november 2020 digitaal zijn ingediend en nog niet betaald zijn moeten opnieuw ingediend worden. Dit kan via het e-mailadres: efacturen@hofvantwente.nl. Klik hier voor meer informatie over het opnieuw indienen van facturen. |
Heeft u een vraag aan de gemeente dan zijn wij bereikbaar op de volgende manieren:
Wij houden u via onze website (deze pagina) op de hoogte van de status van onze dienstverlening.
Op de website van de gemeente Hof van Twente vindt u de allerlaatste informatie. Inwoners en ondernemers uit Hof van Twente kunnen het reguliere nummer bellen: 0547-858585 of ons e-mailen via info@hofvantwente.nl.
Uw begrip en geduld helpt ons enorm. Inmiddels wordt duidelijk dat de gevolgen voor een aantal afdelingen groot zijn. Vanaf het begin van de cyberaanval staat het herstel van de dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven voorop. Inmiddels hebben we veel van deze werkprocessen kunnen herstellen, maar er is ook nog veel werk te doen. Gelukkig zijn er ook systemen die gewoon bleven werken. Als wij hulp nodig hebben nemen wij contact met u op.
Onbekende derden hebben zich toegang verschaft tot onze systemen en de gegevens op al onze servers ontoegankelijk gemaakt voor ons. Op de getroffen servers staan gegevens waarmee wij veel van onze werkzaamheden uitvoeren. Gegevens van onze inwoners, informatie die soms zeer privacygevoelig is.
Vooralsnog zijn er geen aanwijzingen gevonden dat er daadwerkelijk gegevens bekeken of verspreid zijn.
Helaas kunnen we hier nog geen antwoord op geven. Wij verwachten en hopen van niet, maar 100% zeker weten we dit niet.
Het gaat om allerlei soorten gegevens die op de server van de gemeente staan, bijvoorbeeld over uitkeringen, e-mails, vergunningaanvragen. Denk daarnaast aan de projectadministraties, afspraken in agenda's en de financiële administratie (rekeningen van debiteuren en crediteuren). Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes: de basisregistratie personen (BRP) waren we ook kwijt, maar deze is inmiddels hersteld met behulp van de landelijke overheid.
Inmiddels is grotendeels duidelijk dat de cyberaanval gevolgen heeft voor veel afdelingen c.q. werkzaamheden in onze organisatie. Vanaf het begin van de cyberaanval staat het herstel van de dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven voorop. Inmiddels hebben we veel belangrijke werkprocessen kunnen herstellen, maar er is nog veel werk te doen. Gelukkig zijn er ook systemen die gewoon bleven werken.
Ondanks dat er vooralsnog geen aanwijzingen zijn gevonden dat er gegevens bekeken of verspreid zijn, is het altijd verstandig om alert te zijn in uw digitale omgeving, dus dat geldt nu ook. Bijvoorbeeld bij ongebruikelijke berichten over wachtwoorden.
Onze ICT-mensen zijn dinsdagochtend per direct met man en macht aan het werk gegaan om de oorzaak te achterhalen. Wij hebben van de situatie melding gemaakt bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Informatie BeveiligingsDienst (IBD). Ook is direct de politie (Team Digitale Opsporing van de Politie Oost Nederland) ingeschakeld en we hebben externe specialistische partijen betrokken.
Er is meteen een eerste grondige scan uitgevoerd van de situatie. Op donderdagochtend 3 december 2020 hebben we de voorlopige resultaten van dat onderzoek naar buiten gebracht. Daarbij heeft burgemeester Ellen Nauta via een filmpje aan u verteld dat de situatie er helaas slecht uitziet. Op de getroffen servers staan gegevens waarmee wij veel van onze werkzaamheden uitvoeren. Gegevens van onze inwoners, informatie die soms privacygevoelig is.
Tijdens de eerste 24 uur na de cyberaanval is een eerste grondige scan uitgevoerd van de situatie door expertteams. U begrijpt dat wij hierover in het belang van dit onderzoek niet eerder mededelingen konden doen.
Wat u en ook ons uiteraard bezig houdt is de vraag hoe dit heeft kunnen gebeuren. Experts hebben ons laten weten dat een situatie als deze, helaas iedere organisatie kan overkomen. Dat is een zeer onbevredigend antwoord, maar wel de huidige werkelijkheid. Helaas zijn wij niet bestand gebleken tegen de geavanceerde methodes van deze onbekende derden.
Dit wordt op dit moment onderzocht.
Op dit moment vindt er, naast het politieonderzoek, onafhankelijk onderzoek plaats naar de precieze toedracht. De gemeente heeft besloten een onafhankelijk forensische cybersecurity specialist in de arm te nemen om onderzoek te verrichten, te weten NFIR. We houden u op de hoogte van de vorderingen. Al verwachten we dat het weken, zo niet maanden kan duren voordat wij u de uitkomsten van deze onderzoeken kunnen melden. De lessen die hieruit te leren zijn, nemen we uiteraard ter harte.
Dit is onderdeel van het onderzoek van de politie. Op dit moment kunnen wij daar geen uitspraken over doen.
Er wordt geen losgeld betaald. De burgemeester ziet geen aanleiding om af te wijken van de landelijke lijn. Om het onderzoek van de politie niet voor de voeten te lopen doet zij verder geen mededelingen over de overwegingen.
Uiteraard hadden wij een back-up. Daar was onze hoop op gevestigd. Maar uit het onderzoek blijkt dat ook de back-up onderdeel uitmaakt van de gegevens die weg zijn.
Bekijk de tips tegen cybercrime op de website van de politie.
Wij kunnen tijdelijk niet de dienstverlening leveren zoals u dat van ons gewend bent. U kunt erop vertrouwen dat wij alles in het werk stellen om u zo spoedig mogelijk weer goed van dienst te kunnen zijn. Dat gaat in gedeeltes, maar vordert gelukkig goed. Inmiddels werken veel systemen die we nodig hebben voor onze dienstverlening aan u gelukkig weer. We houden u regelmatig op de hoogte, via het kopje 'Actuele dienstverlening' op deze pagina.
Aanvragen om vergunningen kunnen we gewoon in behandeling nemen.
Aanvragen om paspoorten inmiddels ook weer. Ook het ophalen van een aangevraagd paspoort kan weer. Bij een aanvraag om een paspoort vragen wij u dat alleen te doen als het haast heeft. Of er sprake is van spoed kunt u bespreken met de medewerkers van ons serviceteam. U kunt daarvoor bellen naar telefoonnummer 0547 – 8585858. Kijk voor meer informatie over de aanvraag van uw paspoort op: www.hofvantwente.nl/paspoorten.
Op deze pagina onder het kopje 'Actuele dienstverlening' houden we bij welke dienstverlening wel kan worden geleverd en wat nog niet.
Veel van de gegevens zijn vernietigd, niet meer terug te halen. Dat maakt dat onze gemeente nu voor de immense taak staat om een geheel nieuwe infrastructuur voor onze gegevens te bouwen en daaraan nieuwe ‘schone’ gegevens toe te voegen.
Wij kunnen nog niet overzien welke consequenties dit precies heeft. Of aanvragen bijvoorbeeld ook verdwenen zijn weten we nog niet. We werken hier hard aan. Zodra zaken duidelijk zijn vindt u dit terug op www.hofvantwente.nl.
Nee, het inloggen op uw DIGID staat los van de systemen van onze gemeente.
Op deze website vindt u de allerlaatste informatie. Daarnaast kunt u met vragen terecht:
Bekijk het bericht van burgemeester Ellen Nauta in het filmpje hierboven.