Zorgfraude
Denkt u dat zorg niet juist wordt gebruikt? Bijvoorbeeld dat iemand persoonsgebonden budget ontvangt die dit niet echt nodig heeft? Of dat iemand niet de zorg krijgt waar wel voor wordt betaald? Wanneer zorg verkeerd gebruikt wordt noemen we dit zorgfraude. Meld zorgfraude bij ons. Wij gaan dan onderzoek doen.
U kunt zorgfraude herkennen aan de volgende signalen:
- Geld voor meer of andere zorg vragen (declareren) dan geleverd is.
- Geld voor zorg vragen (declareren) dat al op een andere manier wordt betaald.
- Zorg leveren met personeel dat weinig kennis van zaken heeft.
- Een administratie die niet op orde is, of misbruik van DigiD.
- Zorg blijven leveren, terwijl het niet (meer) nodig is.
- Oneerlijk zijn over een situatie, zodat er onterecht geld of zorg gebruikt. Bijvoorbeeld: de persoon heeft geen huishoudelijke hulp nodig of besteedt het budget aan iets anders dan aan zorg.
Denkt u dat iemand zorgfraude pleegt? Maak hier bij ons een melding van door een e-mail te sturen.
Wat gebeurt er daarna met uw melding?
- Uw melding wordt vertrouwelijk behandeld door een toezichthouder.
- Soms neemt de toezichthouder contact met u op voor aanvullende informatie.
- Vanwege privacy en veiligheid kunnen wij geen terugkoppeling geven over de uitkomst van het onderzoek.
Wilt u liever anoniem een melding doen, bijvoorbeeld omdat u de persoon kent? Maak dan een melding via Meld Misdaad Anoniem (M.) Dit is een onafhankelijke organisatie waar u anoniem informatie kunt doorgeven over (een vermoeden van) misdaden.
Wat is M.?
M. staat helemaal los van de politie, neemt geen gesprekken op en slaat geen persoonlijke gegevens op. M. kan uw telefoonnummer niet zien wanneer u belt. M. kan ook niet uw IP-adres zien wanneer u online een melding doet.
Neem contact op met M. via 0800 – 7000 of meld online via Meldmisdaadanoniem.nl
Voor meer informatie of hulp belt u 0547 – 85 85 85. Dit kan op werkdagen tussen 9.00 en 13.00 uur.
In verband met de privacy van personen, kunnen we u niet op de hoogte houden van het onderzoek.