Afvalstoffenheffing

U betaalt ieder jaar afvalstoffenheffing voor het afval dat u aanbiedt. Deze heffing bestaat uit een vast deel en een variabel deel.

De hoogte van het vaste deel is voor ieder huishouden gelijk. De hoogte van het variabele deel hangt af van het aantal keren dat u afval aanbiedt. U betaalt voor het aantal keren dat u uw grijze container aan de straat zet of een vuilniszak naar de ondergrondse afvalcontainer brengt. U ontvangt de aanslag voor de afvalstoffenheffing eind februari.

Vast deel Kosten per jaar
Basistarief (voor ieder huishouden gelijk) € 135,60
Grijze restafvalcontainer (140 of 240 liter) € 30,-
Groene gft-container (140 of 240 liter) € 30,-
Milieupas voor ondergrondse restafvalcontainer € 30,-
Oranje verpakkingencontainer (240 liter) Gratis

 

Variabel deel Kosten per aanbieding
Grijze restafvalcontainer (140 liter) € 6,60
Grijze restafvalcontainer (240 liter) € 11,30
Ondergrondse restafvalcontainer (30 liter) € 1,40
Groene gft-container (140 of 240 liter) Gratis
Oranje verpakkingencontainer (240 liter) Gratis

Met de rekenmodule van Twente Milieu rekent u uit hoeveel afvalstoffenheffing u betaalt.

U betaalt voor het aantal keren dat u uw container aan de straat zet. Dat gebeurt via de afvalstoffenheffing. Op onze Digitale Belastingbalie ziet u hoe vaak u afval heeft weggebracht. U logt in met uw DigiD.

Als u verhuist naar een andere gemeente, dan hoeft u dat voor de afvalstoffenheffing niet apart door te geven. U krijgt automatisch een bericht dat de afvalstoffenheffing wordt aangepast aan het aantal maanden dat u in Hof van Twente heeft gewoond. Ook houden wij rekening met het aantal containers op uw nieuwe en/of oude adres. Als u te veel heeft betaald, dan wordt dit bedrag teruggestort. Verhuist u binnen de gemeente? Dan geldt uw aanslag ook voor uw nieuwe adres.

Ook bedrijven kunnen een deel van hun afval door de gemeente laten ophalen. Zij betalen in dat geval het reinigingsrecht in plaats van de afvalstoffenheffing. Bedrijven betalen hetzelfde bedrag als huishoudens plus 21% btw. Bedrijven moeten zelf zorgen voor het laten ophalen of wegbrengen van bedrijfsafval.

Ook bedrijven kunnen een deel van hun afval door de gemeente laten ophalen. Dit afval moet dan wel van huishoudelijke aard (bijvoorbeeld kantine afval) zijn. In dit geval betaalt het bedrijf reinigingsrecht in plaats van afvalstoffenheffing. De kosten hiervoor vindt u in de verordening reinigingsheffingen. Let op! Over deze kosten betaalt u nog 21% btw. Bedrijven moeten zelf zorgen voor het laten ophalen of wegbrengen van bedrijfsafval.