Identiteitskaart

U vraagt een identiteitskaart persoonlijk aan bij de gemeente. Hiervoor maakt u een maand van tevoren een afspraak. Uiterlijk 5 werkdagen na uw aanvraag ligt de identiteitskaart voor u klaar. 

  • Alle identiteitskaarten en paspoorten die in uw bezit zijn. (neem deze ook mee als ze niet meer geldig zijn) 
  • Een recente pasfoto (in kleur, maximaal 6 maanden oud) die aan de landelijke eisen voldoet.
Soort identiteitskaartKosten
Identiteitskaart vanaf 18 jaar (10 jaar geldig)€ 75,80
Identiteitskaart tot 18 jaar (5 jaar geldig)€ 40,90
Spoedprocedure identiteitskaart (extra kosten)  € 57,05

Voor uw en onze veiligheid vragen wij u om te pinnen. Dit werkt gemakkelijk, snel en kost niets extra. 

Kinderen jonger dan 18 jaar mogen een eigen identiteitskaart aanvragen. Bij de aanvraag en het ophalen moet het kind zelf aanwezig zijn. 

Voor minderjarige kinderen tot 12 jaar geldt het volgende:

  • Minderjarige kinderen tot 12 jaar hebben toestemming nodig van de ouders of diegene die het gezag hebben.
  • Daarnaast moet minimaal 1 ouder aanwezig zijn bij de aanvraag. 

Tijdens de aanvraag moet

  • een geldig identiteitsbewijs van beide ouders worden meegenomen (geen kopie)
  • een ingevuld formulier toestemmingsverklaring aanvraag reisdocument worden ingeleverd 
  • let op: ook als beide ouders meekomen, moeten zij een ingevulde toestemmingsverklaring meenemen en inleveren. 

Reist u alleen met een kind naar het buitenland waarover u gezamenlijk het gezag heeft of waarover u geen gezag heeft? Alle informatie en formulieren hierover zijn te vinden de site van de Koninklijke Marechaussee.

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig, dan kunt u uw identiteitskaart met spoed aanvragen. Bij een aanvraag op een werkdag vóór 14.00 uur kunt u de kaart de volgende werkdag al ophalen.

Aan deze spoedprocedure zijn extra kosten verbonden.

Is de spoedprocedure niet snel genoeg? Dan komt u misschien u in aanmerking voor een nooddocument van de Koninklijke Marechaussee.

Als uw identiteitskaart kwijt of gestolen is, dan is het belangrijk dat u dit snel doorgeeft. Uw identiteitskaart wordt dan 'ongeldig' verklaard. Dit wordt in alle nationale en internationale systemen verwerkt. Hiermee wordt misbruik van uw identiteitskaart voorkomen.

U kunt dit makkelijk digitaal melden met uw DigiD. Wilt u een nieuwe identiteitskaart aanvragen? Dan kunt u hiervoor telefonisch een afspraak maken via 0547-858585. 

Geen DigiD?

Heeft u geen DigiD? Dan kunt u ook telefonisch een afspraak maken om het formulier aan de balie in het gemeentehuis in te vullen en (eventueel) een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.

Dat kunt u niet meer doen met uw identiteitskaart. Vanaf 1 oktober 2021 heeft u een paspoort nodig. Kijk op de website van Rijksoverheid voor meer informatie.

Uw nieuwe identiteitskaart heeft een extra functie. U kunt ermee inloggen bij de overheid, het onderwijs, de zorg of uw pensioenfonds. Na het ophalen van uw identiteitskaart krijgt u binnen 5 werkdagen een brief van DigiD. Daarmee kunt u de inlogfunctie activeren. Meer informatie vindt u op de website DigiD.nl.