Veelgestelde vragen over bezorging reisdocumenten

Hoe kan ik een reisdocument thuis of op het werk laten bezorgen?

Bij de aanvraag van een reisdocument aan de balie laat u weten dat u het wilt laten bezorgen. Na enkele dagen ontvangt u van het bezorgingsbedrijf een mail om een afspraak te maken over het tijdstip van bezorging. Als u geen internet hebt wordt u gebeld voor het maken van een bezorgafspraak.

Waar kan het document worden bezorgd?

U kunt het document thuis laten bezorgen, maar ook op vrijwel elk ander adres in Nederland, bijvoorbeeld op uw werk. Op de Waddeneilanden wordt niet bezorgd.

Hoe lang duurt het voordat ik mijn reisdocument thuis of op het werk bezorgd krijg?

De aanvraag van een reisdocument duurt vijf werkdagen. Zodra uw reisdocument klaar is voor bezorging neemt de bezorger online of telefonisch contact met u op voor een afspraak.

Wat zijn de bezorgtijden?

  • maandag t/m donderdag van 8.00 tot 21.00 uur
  • vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur
  • zaterdag van 08.00 tot 16.00 uur

Op de dag van bezorging krijgt u rond 8.00 uur een sms en/of e-mail met een tijdvak van maximaal twee uur waarbinnen de bezorging plaatsvindt. Binnen dit tijdvak komt de bezorger bij u aan de deur.

Wat zijn de kosten voor het bezorgen?

De kosten voor de thuisbezorging zijn € 5,00 per persoon of maximaal € 10,00 voor meerdere gezinsleden per hetzelfde adres of voor meerdere documenten per persoon.  U betaalt de kosten bij de aanvraag aan de balie.

Wanneer is bezorging niet mogelijk?

Iedereen die een aanvraag voor een reisdocument doet in het gemeentehuis kan zijn reisdocument thuis of op het werk laten bezorgen, behalve in de volgende situaties:

  • Als u een spoedaanvraag doet omdat u uw reisdocument snel nodig heeft;
  • als uw  huidige reisdocument een geldig visum bevat dat u nog wilt gebruiken;
  • als u meer dan drie vermissingen in vijf jaar tijd heeft gehad;
  • als u ingeschreven staat op een briefadres;
  • als uw adres in onderzoek staat  bij de gemeente;
  • eventueel als uw vorige reisdocument is vermist. De baliemedewerker kan u hierover uitleg geven.

Moet ik de bezorger binnenlaten?

Voor de afhandeling van uw bezorging heeft de bezorger een laptop bij zich. Voor uw gemak en veiligheid is het prettig als de bezorger bij u binnen mag komen. Zo kan het document rustig en veilig aan u worden uitgereikt. Als u dit niet prettig vindt, is dat geen probleem. De bezorger handelt de bezorging dan aan uw voordeur af.

Moet ik zelf aanwezig zijn om het reisdocument in ontvangst te nemen?

U moet het reisdocument persoonlijk in ontvangst nemen, omdat de bezorger uw identiteit moet vaststellen. Dit geldt ook voor minderjarigen. Hierbij moet één van de ouders of verzorgers aanwezig zijn om te tekenen voor ontvangst. Dit moet de ouder of verzorger zijn die bij de aanvraag is opgegeven.

Wat gebeurt er als ik niet thuis ben op moment van bezorging? 

U krijgt de mogelijkheid om online een nieuwe afspraak te maken of de bezorger neemt telefonisch contact met u op als u niet beschikt over internet. Bent u de tweede keer weer niet thuis, dan moet u uw reisdocument bij de balie ophalen. De kosten die u heeft betaald voor de thuisbezorging worden niet terugbetaald.

Is mijn privacy gegarandeerd bij het thuisbezorgen van het reisdocument?

Het reisdocument wordt door de gemeente verzegeld afgeleverd bij het gespecialiseerde bezorgingsbedrijf. De bezorger opent de verzegeling van uw reisdocument bij u aan de deur om uw identiteit vast te stellen en het document aan u te overhandigen. Op de website van het bedrijf kunt op zien welke bezorger bij u aan de deur komt. U krijgt hierover op de dag van bezorging ook een mail.

Hoe worden de reisdocumenten verstuurd?

Het reisdocument wordt verzegeld vervoerd en bij u aan de deur afgeleverd en opengemaakt. De bezorger identificeert zichzelf en stelt de identiteit van u als aanvrager vast. U tekent dan voor ontvangst van het reisdocument. Bij levering van reisdocumenten voor meerdere gezinsleden/huisgenoten moeten al die gezinsleden/huisgenoten aanwezig zijn. Dit geldt ook voor kinderen.  Kinderen vanaf 12 jaar tekenen ook voor ontvangst. Bij kinderen tot 12 jaar tekent één van de ouders of verzorgers die bij de aanvraag zijn doorgegeven voor ontvangst.

Wat zijn de voordelen van thuisbezorgen?

U maakt een afspraak op een tijd die u uitkomt. U bespaart eventueel tijd en reis- en parkeerkosten.

Wat gebeurt er met mijn oude reisdocument? 

Als uw reisdocument is verlopen, levert u het in bij de aanvraag. Is uw reisdocument nog geldig , dan levert u het in bij de bezorger. Deze geeft het ongeldig gemaakte reisdocument terug aan de gemeente. De gemeente zorgt voor vernietiging.

Contact

De Höfte 7, 7471 DK Goor
0547 - 85 85 85
info@hofvantwente.nl
Openingstijden

Geef uw reactie over deze pagina

https://www.hofvantwente.nl/paspoort-rijbewijs-en-uittreksels/paspoort/veelgestelde-vragen-over-bezorging-reisdocumenten.html